Haar hakken staan in het zand als het woord ‘moet’ valt. En op school ‘moet’ er veel dus school is een struggle. Als ik doorvraag zie ik haar kwetsbaarheid. Het afwijzen is een strategie om zichzelf te beschermen, om zich staande te houden.
In het verleden heeft ze haar grenzen gevoeld en daar is ze overheen gegaan. Ze had het gevoel te moeten voldoen aan verwachtingen die gesteld werden door anderen. De nadruk lag op resultaat. Niet om haar onzeker te maken. Maar met de bedoeling om het beste uit haar te halen. Alleen werkt dit niet voor haar.
Ze wordt er letterlijk ziek van. En dat wil ze niet meer. Ze heeft haar besluit genomen. ‘Ik laat me nooit meer over mijn grenzen heen jagen’.
Alles voelt als druk, als een verwachting, als iets wat ze waar moet gaan maken. Maar wat als het niet lukt?
Ze omschrijft zo helder wat ze wel wil. Ze wil dat er gekeken wordt naar haar groei en ontwikkeling. Naar het proces van hoe ze van A naar B komt. En naar de inzet die ze heeft laten zien. Niet naar het resultaat. Dat is voor haar belangrijk.
Ik vraag haar hoe ze zou willen leren en ze komt met hele goede ideeën. Ze wil graag dat er gekeken wordt naar wat ze gemaakt heeft uit zichzelf.
Ze schrijft de prachtigste verhalen, ‘gebruik die dan om met mij te kijken waar ik sta, en laat me zien wat ik nog te leren heb’, zegt ze. ‘Laat me met wiskunde zelf aan de slag gaan. Laat me ontdekken wat ik al kan en waar ik nog kan leren, zonder tijdsdruk.’ ‘Wat zou dit voor jou betekenen’ vraag ik. Ik zie dat dit iets met haar doet. ‘Dat zou een bevrijding zijn’.
Dit meisje wil wel leren, ze wil ontwikkelen en ze wil groeien. Op haar eigen manier. Vanuit autonomie. Ze wil eigenaar zijn van haar eigen proces.
‘s Middags bespreek ik haar idee met het team en zij staan er open voor. En dan ben ik blij dat ik met dit team samenwerk, op een school die buiten de kaders durft te gaan met vernieuwend onderwijs.
Denken in mogelijkheden die aansluiten bij het kind. Onderwijs waarbij elk kind kan groeien vanuit zijn eigen authenticiteit en vanuit de eigen interesses. Daar ligt de kracht. Dat is wat mij betreft de toekomst.
*Ik deel dit verhaal met toestemming van dit meisje en haar moeder.