Hooggevoeligheid in het onderwijs – begeleiding voor leerlingen en docenten – Ilse Heijmans

Hooggevoeligheid in het onderwijs - samen sterker

Steeds meer scholen merken dat stress, overprikkeling en prestatiedruk een grote invloed hebben op leerlingen én docenten.
Hooggevoelige kinderen voelen veel, pikken emoties van anderen op en raken sneller overprikkeld. Hooggevoeligheid in het onderwijs vraagt om een andere manier van kijken en begeleiden — met aandacht voor rust, grenzen en verbinding.
Docenten willen graag ondersteunen, maar weten soms niet hoe ze hiermee om kunnen gaan zonder zichzelf voorbij te lopen.

Als coach en therapeut gespecialiseerd in hooggevoeligheid help ik scholen, teams en leerlingen om meer rust, begrip en verbinding te brengen in de klas.

Wat ik breng

Ik werk vanuit de overtuiging dat ieder kind en elke docent het beste tot bloei komt in een sfeer van veiligheid en vertrouwen.
Door beter te begrijpen waar gedrag vandaan komt, ontstaat er ruimte voor rust en groei.

Ik bied o.a.:

  • Individuele begeleiding voor leerlingen met overprikkeling, faalangst of perfectionisme

  • Coaching en reflectie voor docenten die zelf hooggevoelig zijn of meer balans zoeken

  • Workshops of studiedagen over thema’s als hooggevoeligheid, grenzen, stress en veerkracht

  • Systemische blik op groepsdynamiek – waarom bepaalde rollen, patronen of spanningen steeds terugkomen

De rode draad in mijn werk is altijd: begrip, bewustwording en veiligheid.

“Het is onmogelijk om iets te leren als je denkt dat je het al weet”

– Epictetus

Begrip maakt het verschil

Lastig gedrag wordt minder lastig als je begrijpt wat eronder ligt.
Achter boosheid, terugtrekgedrag of overmatige zorgzaamheid schuilt vaak een behoefte aan veiligheid, erkenning of rust.
Wanneer leerlingen (en docenten) leren voelen wat ze nodig hebben, ontstaat vanzelf meer ruimte voor leren, creativiteit en plezier.

Voor wie?

Deze begeleiding is er voor:

Scholen die willen investeren in bewustwording en veerkracht binnen het team

Leerlingen die worstelen met overprikkeling, grenzen of (faal)angst

Docenten of mentoren die willen leren omgaan met hooggevoeligheid in zichzelf of hun klas

 

Samen creëren we een veilige bedding waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.

“Een leerling leert pas echt wanneer hij zich veilig voelt om zichzelf te zijn.”

– Ilse Heijmans

Laten we kennismaken

Wil je weten wat ik voor jouw school of team kan betekenen?

Wil je meer weten over hooggevoeligheid in het onderwijs of over hoe ik leerlingen en docenten begeleid? Ik denk graag mee.

Of het nu gaat om individuele begeleiding, een studiedag of een themasessie over hooggevoeligheid, stress en grenzen.

Neem gerust contact op.

Ontdek de mogelijkheden !

Neem vrijblijvend contact met me op